Strona główna Akcja KA1
PODSUMOWANIE PROJEKTU ERASMUS+ DLA NAUCZYCIELI Drukuj Email
Wpisany przez Arkadiusz Trochimczuk   
piątek, 09 lutego 2018 14:34

e2108

7 krajów w 2 miesiące, w tym 35 dni intensywnego szkolenia, takie możliwości daje europejski program Erasmus+ KA 1 Mobilność edukacyjna. W ramach projektu „Rozwój zawodowy i metodyczny nauczycieli” sześciu nauczycieli języków obcych (angielskiego, włoskiego, hiszpańskiego i rosyjskiego) oraz nauczycielka matematyki z naszej szkoły w okresie od końca stycznia do końca marca br. doskonaliło swój warsztat metodyczny w zaprzyjaźnionych placówkach edukacyjnych w 7 niewielkich miastacheuropejskich: Schaerding w Austrii, Hillerod w Danii, Bilbao w Hiszpanii, Breukelen w Holandii, Alzey w Niemczech, Hoyanger w Norwegii i Ronneby w Szwecji. Każda ze szkół goszczących miała za zadanie zorganizowanie 6-dniowego kursu/szkolenia metodycznego, które nie tylko pozwoliłoby wzbogacić warsztat pracy nauczycieli o nowe metody i techniki pracy, ale również dałoby możliwość zapoznania się ze sposobami pracy w klasach wielopoziomowych oraz z metodami indywidualizowania pracy z uczniem z deficytami rozwojowymi. Warto dodać, iż każde szkolenie zakładało również integrację międzykulturową, m. in. poprzez udział w prelekcjach, nieformalnych spotkaniach oraz zwiedzanie i wycieczki, pozwalające na zapoznanie się z lokalna kulturą i tradycjami. Na ile zatem szkolenia spełniły oczekiwania nauczycieli, uczestniczących w projekcie? O to spytaliśmy się kilku uczestników projektu, którzy podzielili się z nami swoimi wrażeniami z pobytu w zagranicznych placówkach.

Agnieszka Bronś (przebywała na szkoleniu „Wykorzystywanie narzędzi ICT w nauczaniu j. obcego” w szkole RSG Broklede w Breukelen w Holandii):Swój udział w szkoleniu oceniam bardzo wysoko – możliwość porównania swoich metod i technik pracy, wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami, a także sprawdzenie swoich kompetencji w zagranicznej szkole to bezcenne doświadczenie. To co szczególnie mnie zainteresowało, to praca metodą projektu i współpraca międzyprzedmiotowa nad wspólnym projektem. Chciałabym to zainicjować w naszej szkole.

Anna Tokarewicz (odbyła szkolenie „Indywidualizacja nauczania języków obcych z wykorzystaniem TIK” w szkole Høyanger Vidaregåande Skule w Norwegii):Szkolenie spełniło w pełni moje oczekiwania. Zarówno pod względem merytorycznym, tj. świetnego przygotowania prowadzących oraz dopasowania przekazywanych treści do realnych warunków panujących w szkole, jak również pod względem organizacyjnym – koordynator projektu zadbał o różnorodność zajęć i lekcji, w których mogłam uczestniczyć (m. in. specjalne zajęcia kulturowo-językowe przeznaczone dla imigrantów z Syrii i krajów afrykańskich, zajęcia językowe, z zakresu psychologii oraz nauk przyrodniczych). Pobyt w Norwegii dał mi możliwość zetknięcia się z zupełnie nie znaną mi do tej pory mentalnością i kulturą skandynawską, pozwolił mi także podwyższyć kompetencje językowe w zakresie języka angielskiego, którym nie posługuję się na co dzień.

Ida Szyrejko-Micota (odbyła kurs ‘Vision and Mission – The Modern School’ w szkole BG/BRG/BORG Schärding w Austrii): Szkolenie spełniło moje oczekiwania, oprócz interesujących lekcji języka niemieckiego i angielskiego, które miałam okazję obserwować zapoznałam się z systemem szkolnictwa Austrii oraz metodami nauczania. Miałam okazję wymienić doświadczenia z kolegami nauczycielami poznać nowe, ciekawe zasoby multimedialne wykorzystywanie na lekcjach oraz zwiedzić piękne, historyczne miejsca. Niewątpliwie była to również świetna okazja na konwersację w języku niemieckim z rodowitymi użytkownikami tego języka.

Małgorzata Kujawska (odbyła szkolenie „Nauczanie matematyki z wykorzystaniem narzędzi ICT i metody CLIL” w szkole Elisabeth-Langgässer-Gymnasium w Alzey w Niemczech):Podczas szkolenia w Elizabeth Langgasser Gymnasium brałam aktywny udział we wszystkich proponowanych formach zajęć. Oprócz tradycyjnych lekcji takich jak matematyka, fizyka, j. ojczysty i in., były to również zajęcia w obozie koncentracyjnym w Osthofen. Niezbędne do tego było podniesienie kompetencji z zakresu znajomości języka niemieckiego. Ciekawą obserwacją było częste odwoływanie się nauczycieli do lokalnych przykładów, krótkich doświadczeń poprzedzających zasadniczy temat lekcji, a nawet dramy na niemal wszystkich przedmiotach i poziomach nauczania. Oprócz tego zostałam zapoznana z metodą CLIL stosowaną w tamtejszej szkole. Metoda ta jest zintegrowanym nauczaniem przedmiotowo-językowym (…).

Zmieniony: poniedziałek, 23 kwietnia 2018 09:29